2024,2023,2022,2021,
Objev roku
Jakub Knápek
1
2
3
Do tvorby Jakuba Knápka, která balancuje na hraně mezi designem a volným umění, se prolíná jeho fascinace materiály, barvou a způsoby výroby. Nejčastěji přitom pracuje se sklem, ale zkušenosti při stáží na Estonian Academy of Arts v Tallinnu ho nasměrovaly k širším materiálovému záběru, kdy využívá i kov, dřevo či keramiku. V materiálech nejraději hledá jejich limity a možnosti vzájemného propojení. Bakalářská práce Statické záznamy, kterou představil na letošním Czech Design Weeku, je výsledkem experimentování s tavenou plastikou. Práce vznikla v rámci jeho studia v ateliéru Skla na ústecké FUD UJEP.
Best of Design
Pavlína Šváchová
1
2
3
Pavlína Šváchová je multioborová umělkyně, žijící a pracující v Praze. Její práce vyniká silným konceptuálním zázemím a mediálním zkoumáním. Na Czech Design Weeku v instalaci vzniklé ve spolupráci se studentkou scénografie na DAMU Klárou Pavlíčkovu představila šálkové objekty, ve kterých hledá upevňování a zkoumání designu a umění o jejich vzájemnou koexistenci. Vzniká tak kontrast mezi užitým předmětem a volnou plastikou. Sběratelská limitovaná kolekce objektů vznikla ve spolupráci s firmou Detesk s využitím technického (varného) skla.
Nejlepší instalace
Lucia Kružlicová
1
2
3
Slovenská designérka Lucia Kružlicová, která tvoří pod značkou Lukru design, představila na letošním ročníku Czech Design Week instalaci nazvanou emotionaLAB, která vychází z konceptu emocionální designu zaměřeného na tvar objektu, prostřednictvím kterého je možné cíleně vyvolat pozitivní emoce. Emocionální design zkoumá myšlenku, že vzhled a potěšení jsou stejně důležité vlastnosti výrobku jako jeho funkce. Do produktů je aplikovaný emoční design (tvar, barva, forma) tak, aby odpovídal parametrům atraktivního designu.
Zvláštní uznání poroty
Markéta Masnicová
1
2
3
Designérka Markéta Masnicová absolvovala v ateliéru Produktový design na ústecké FUD UJEP a v současnosti pokračuje ve studiích na plzeňské Sutnarce. Na Czech Design Weeku představila dva projekty, které jsou výsledkem její školní práce a které mapují rozmanitost její tvorby s unikátním přístupem k navrhování. První z nich, kolekce aromalampy a difuzéru, využívá kompozitního stavebního materiálu betonu s vhodnými funkčními vlastnostmi, jako je vysoká tepelná akumulace, nehořlavost a pórovitost. Druhým produktem je bakalářská práce s názvem Monocat, multifunkční kolekce modifikovatelných brýlí.
Cena festivalu
Duo NabilkovaxAdus (Katarína Nábilková a Adam Pisca)
1
2
3
Paradox, zpochybňování, netradiční materiály či konceptuální zázemí společně estetikou, jež ráda ráda vyvolává kontroverzní otázky. To vše spojuje tvorbu designérů a studentů pražské UMPRUM Kataríny Nábilkové a Adama Piscy. Pod společnou značkou NabilkovaxAdus představují kolekci šperku a hedvábných šátků, které v kontrastním přístupu propojují ženský pevný a houževnatý element s tím mužským, který je měkký a lehký.

Zvláštní uznání festivalu
Vlastimil Šenkýř
1
2
3
Sklářský designér Vlastimil Šenkýř ve své tvorbě dlouhodobě experimentuje se sklem a posouvá jeho možnosti i mimo běžné vnímání tohoto materiálu. Za svůj přístup tvorby, který nejnověji vyústil v kolekci váz SUGAR, si v rámci cen Czech Design Award odnesl letos Zvláštní uznání festivalu Czech Design Week. Kolekce SUGAR se zaměřuje na vývoj a experimenty s barevností skla a plexiskla, jež se vzájemně kombinují a vrství do nejrůznějších struktur. Tyto vytvořené objekty mají podobné struktury jako horniny nalezené v přírodě, jejich vznik však není podmíněn časem, ale experimentům s tímto materiálem.